Skip to main content

Joga dynamiczna

Autor: 18 września 20144 stycznia, 2016Joga dla poczatkujących, Hatha Joga, Joga i nauka

Jakiś czas temu temu pisałem o jodze dla zaawansowanych. W artykule wskazywałem, że zaawansowanie w jodze, co potwierdzają badania naukowe, osiąga się przez wykonywanie praktyk w stanie całkowitego odprężenia, najczęściej w pozycjach nieruchomych.

Nie znaczy to jednak, że ćwiczenia dynamiczne nie mają sensu. Wręcz przeciwnie, wydają być się niezbędne, szczególnie na w początkowym etapie praktyki. Uzasadnienie tego znajduje również potwierdzenie we współczesnej wiedzy o człowieku. Działanie jogi dynamicznej możemy rozpatrywać na dwóch poziomach:

  • ciała,
  • świadomości.

W początkowym etapie praktyki niezbędne jest oczyszczenie, ciało bowiem zatrute jest toksynami, które są skutkiem trybu życia. Brak wystarczającego ruchu,  niezdrowe jedzenie, niepełne oddychanie, stres, jakiemu jesteśmy poddani na co dzień, wszystko to powoduje upośledzenie funkcjonowania ciała. Organizm obciążony skutkami takiego życia wpływa na stan świadomości i ducha. Wynikiem jest ociężałość, rozproszenie, zaburzenie oddechu i brak zdrowia. Choroby bardzo angażują naszą świadomość.

Wiadomo powszechnie, że umiarkowany wysiłek wpływa na oczyszczanie ciała. Wykonując sekwencje pozycji jogi (vinjasa) rozgrzewamy organizm i przyspieszmy cyrkulację płynów ciała. Metabolizm przyspiesza, a toksyny są intensywnie usuwane. Ponadto wykonanie sekwencji wymaga świadomego i równomiernego oddechu, pewnej dyscypliny oddechowej. To bardzo pomaga w usuwaniu zaburzeń oddechowych.

Ruch jest też niezbędny dla przywrócenia właściwej sprawności ciała. Współcześnie przeciętny mieszkaniec miasta większość swojego życia spędza, siedząc. Tymczasem ciało zostało stworzone do ruchu i przez tysiące lat swej historii większość ludzi funkcjonowała, wykonując codzienne czynności w ruchu – stojąc, chodząc, biegając. Brak odpowiedniej ilości ruchu powoduje zaburzenia fizjologii organizmu i sprawności motorycznej ciała. Podczas ćwiczenia sekwencji jogi ciało wykonuje pełne zakresy ruchów praktycznie we wszystkich kluczowych stawach (skokowych, kolanowych, biodrowych, międzykręgowych, barkowych, łokciowych i nadgarstkach). Większość powszechnie uprawianych sportów indywidualnych czy zespołowych (bieganie, jazda na rowerze, koszykówka i inne) nie są tak wszechstronne w tym zakresie.

Sprawność ciała to zdrowie, a jak podkreśla joga, zdrowie jest podstawą niezbędną, aby można było pracować ze świadomością.

Ruch początkowo bardzo ułatwia pracę ze świadomością. Jak wiadomo, istota procesu jogi polega na ujarzmianiu ruchu świadomości. Do tego niezbędne jest wykształcenie zdolności koncentracji. Uzyskuje się ją przez pratyaharę, czyli opanowanie zmysłów. I znowu – zmysły ludzkie wyewoluowały (lub jak kto woli zostały stworzone) tak, że są bardzo wrażliwe na ruch czy zmianę, Zdolność ta była kluczowa w środowisku, bo gwarantowała możliwość szybkiej reakcji na zagrożenia i pomagała w zdobyciu pożywienia. Zmysły człowieka w sposób naturalny wychwytują ruch i podążają za nim. Dlatego wielu osobom początkowo znacznie łatwiej osiągnąć stan skupienia w ruchu. Sam wysiłek fizyczny związany z wykonaniem sekwencji jogi powoduje oderwanie zmysłów od tego, czym zajmują się normalnie – obiektów zewnętrznych lub świadomościowych.

Gdy praktykujący jogę osiągnie zdolność oderwania się od obiektów zewnętrznych, powinien rozwijać pratyaharę w zakresie wewnętrznym. Czyli odrywanie się od bodźców wewnętrznych najpierw związanych z ciałem, a następnie obiektów świadomościowych. To już jest zakres praktyk radża jogi, w której najczęściej, jak pisałem poprzednio, przyjmuje się pozycję nieruchomą i wygodną.

Leave a Reply

X
X