Skip to main content

Oto teraz rozpoczyna się nauka jogi

Autor: 4 października 202410 października, 2024Jogasutry
nauka jogi

1.1 Atha yoga anushasanam

Sutra pochodzi z Jogasutr Patańadżlego i jest pierwszą sutrą tego tekstu, otwierającą całą naukę na temat jogi.

Tłumaczenie:

  • Atha – teraz, oto, wprowadzenie,
  • Yoga – joga, zjednoczenie, kontrola umysłu,
  • Anushasanam – dyscyplina, nauczanie, instrukcja, praktyka zgodna z regułami.

Pełne tłumaczenie: „Oto teraz rozpoczyna się nauka  jogi.”

Interpretacja:

Sutra ta ma symboliczną wartość, otwierając całą filozofię jogi. Patańdżali zaczyna swoje nauczanie od słowa „atha”, które oznacza „teraz”. Jest to zaproszenie do uważności i gotowości do rozpoczęcia praktyki. Praktykujący zostaje poinformowany, że czas na rozpoczęcie jogi jest właśnie w tym momencie – teraz, bez odkładania tego na później.

Słowo „anushasanam” oznacza dyscyplinę i nauczanie, sugerując, że joga nie jest jedynie filozofią, ale wymaga systematycznego podejścia i przestrzegania reguł. Jest to dyscyplina ciała, umysłu i ducha, która prowadzi do osiągnięcia harmonii i kontroli nad sobą.

Ta sutra wyznacza początek podróży duchowej i praktycznej, w której joga nie jest tylko ćwiczeniem fizycznym, ale całościową nauką o życiu, dyscyplinie, samopoznaniu i kontroli umysłu. Patańdżali wskazuje, że joga jest ścieżką prowadzącą do wyzwolenia i spokoju umysłu, ale wymaga zaangażowania i odpowiedniej praktyki.

Słowo „teraz” w tym kontekście ma także znaczenie duchowe, sugerując, że uczeń jogi powinien być gotowy i otwarty na naukę w chwili, kiedy jest do niej wewnętrznie przygotowany.

Źródła:

  1. „Jogasutry – Patańdżali” – oryginalny tekst spisany przez mędrca Patańdżalego, który jest podstawą filozofii jogi klasycznej.
  2. Swami Satchidananda, „The Yoga Sutras of Patanjali” – Komentarz i interpretacja Jogasutr, który przybliża starożytne nauki w praktyczny sposób.
  3. Edwin F. Bryant, „The Yoga Sutras of Patanjali” – Szczegółowy komentarz naukowy i filozoficzny do Jogasutr z głęboką analizą języka sanskryckiego i kontekstu historycznego.
  4. B.K.S. Iyengar, „Światło Jogasutr Panańdżalego” – Klasyczne omówienie sutr jogi przez jednego z najbardziej znanych nauczycieli jogi, który w sposób przystępny tłumaczy ich znaczenie.

Pozostaw komentarz