
1.14 Sah tu dirgha kala nairantaira satkara asevitah dridha bhumih
Sutra opisuje warunki, które muszą zostać spełnione, aby praktyka jogi przyniosła trwałe rezultaty.
Tłumaczenie:
- Sah – ona (praktyka),
- Tu – ale, jednak,
- Dirgha kala – przez długi czas,
- Nairantaira – bez przerwy, ciągle,
- Satkara – z oddaniem, pełna szacunku,
- Asevitah – starannie kultywowana,
- Dridha bhumih – stabilna, solidna podstawa.
Pełne tłumaczenie:
„Ale (praktyka staje się) solidną podstawą (dridha bhumih) tylko wtedy, gdy jest starannie kultywowana przez długi czas (dirgha kala), bez przerw (nairantaira) i z pełnym oddaniem (satkara).”
Interpretacja:
W tej sutrze Patańjali podkreśla, że praktyka jogi, aby była skuteczna i przyniosła trwałe efekty, musi spełniać kilka kluczowych warunków. Nie jest to proces szybki ani chwilowy – wymaga czasu, systematyczności i odpowiedniego podejścia.
- Dirgha kala (przez długi czas)
Aby osiągnąć solidne rezultaty, praktyka musi być kontynuowana przez długi okres. Jest to proces długotrwały, a oczekiwanie natychmiastowych efektów jest nieodpowiednie. Cierpliwość i wytrwałość są kluczowe, ponieważ przemiany zachodzące w umyśle i ciele wymagają czasu. - Nairantaira (bez przerwy)
Praktyka musi być ciągła, bez długich przerw. Regularność i nieprzerwane podejście są niezwykle istotne. Przerwy w praktyce mogą zakłócić postępy i cofnąć osiągnięte rezultaty. Dlatego konieczne jest utrzymanie stałej dyscypliny. - Satkara (z oddaniem i szacunkiem)
Praktyka powinna być wykonywana z pełnym zaangażowaniem, oddaniem i szacunkiem. Satkara oznacza także, że praktykujący traktuje swoją ścieżkę z głęboką czcią, wiarą i pozytywną intencją. Praktyka bez odpowiedniego podejścia duchowego, czy emocjonalnego, może nie przynieść głębokich korzyści. - Dridha bhumih (solidna podstawa)
Kiedy praktyka spełnia powyższe warunki, staje się solidną podstawą, na której można budować dalszy rozwój duchowy i mentalny. Praktyka ta staje się fundamentem stabilności umysłu i wewnętrznego spokoju.
Głębsze znaczenie:
Ta sutra podkreśla, że joga nie jest szybkim rozwiązaniem na problemy umysłu i ciała, ale długotrwałą ścieżką, która wymaga cierpliwości, konsekwencji i szacunku. Wielu ludzi zaczyna praktykę jogi z nadzieją na szybkie rezultaty, ale Patańjali przypomina, że prawdziwe korzyści przychodzą tylko po długotrwałej, oddanej pracy.
- Czas: Trwała zmiana, zarówno fizyczna, jak i mentalna, wymaga lat regularnej praktyki.
- Kontynuacja: Nawet krótkie przerwy mogą osłabić osiągnięte postępy. Kluczowe jest, aby nieustannie pracować nad utrzymaniem wewnętrznej dyscypliny.
- Oddanie: Odpowiednie podejście do praktyki – traktowanie jej z szacunkiem i duchowym zaangażowaniem – sprawia, że staje się ona czymś więcej niż tylko rutyną. To duchowa podróż, której efekty są głębsze niż sama poprawa zdrowia fizycznego.
Zastosowanie w praktyce jogi:
Jogin, który podchodzi do praktyki z odpowiednią dyscypliną i oddaniem, może liczyć na długotrwałe korzyści – zarówno na poziomie ciała, jak i umysłu. Ważne jest, aby wystrzegać się oczekiwań szybkich rezultatów i skupić się na systematycznej pracy nad sobą, krok po kroku, przez lata. Zrozumienie tej sutry pozwala na przyjęcie zdrowego podejścia do praktyki, w którym efekty przychodzą z czasem, ale są trwałe.