Skip to main content

Praktyka staje się solidną podstawą tylko wtedy, gdy jest starannie kultywowana

Autor: 22 kwietnia 2025Jogasutry
Yogasutra 1.14 Praktyka

1.14 Sah tu dirgha kala nairantaira satkara asevitah dridha bhumih

Sutra opisuje warunki, które muszą zostać spełnione, aby praktyka jogi przyniosła trwałe rezultaty.

Tłumaczenie:

  • Sah – ona (praktyka),
  • Tu – ale, jednak,
  • Dirgha kala – przez długi czas,
  • Nairantaira – bez przerwy, ciągle,
  • Satkara – z oddaniem, pełna szacunku,
  • Asevitah – starannie kultywowana,
  • Dridha bhumih – stabilna, solidna podstawa.

Pełne tłumaczenie:

„Ale (praktyka staje się) solidną podstawą (dridha bhumih) tylko wtedy, gdy jest starannie kultywowana przez długi czas (dirgha kala), bez przerw (nairantaira) i z pełnym oddaniem (satkara).”

Interpretacja:

W tej sutrze Patańjali podkreśla, że praktyka jogi, aby była skuteczna i przyniosła trwałe efekty, musi spełniać kilka kluczowych warunków. Nie jest to proces szybki ani chwilowy – wymaga czasu, systematyczności i odpowiedniego podejścia.

  1. Dirgha kala (przez długi czas)
    Aby osiągnąć solidne rezultaty, praktyka musi być kontynuowana przez długi okres. Jest to proces długotrwały, a oczekiwanie natychmiastowych efektów jest nieodpowiednie. Cierpliwość i wytrwałość są kluczowe, ponieważ przemiany zachodzące w umyśle i ciele wymagają czasu.
  2. Nairantaira (bez przerwy)
    Praktyka musi być ciągła, bez długich przerw. Regularność i nieprzerwane podejście są niezwykle istotne. Przerwy w praktyce mogą zakłócić postępy i cofnąć osiągnięte rezultaty. Dlatego konieczne jest utrzymanie stałej dyscypliny.
  3. Satkara (z oddaniem i szacunkiem)
    Praktyka powinna być wykonywana z pełnym zaangażowaniem, oddaniem i szacunkiem. Satkara oznacza także, że praktykujący traktuje swoją ścieżkę z głęboką czcią, wiarą i pozytywną intencją. Praktyka bez odpowiedniego podejścia duchowego, czy emocjonalnego, może nie przynieść głębokich korzyści.
  4. Dridha bhumih (solidna podstawa)
    Kiedy praktyka spełnia powyższe warunki, staje się solidną podstawą, na której można budować dalszy rozwój duchowy i mentalny. Praktyka ta staje się fundamentem stabilności umysłu i wewnętrznego spokoju.

Głębsze znaczenie:

Ta sutra podkreśla, że joga nie jest szybkim rozwiązaniem na problemy umysłu i ciała, ale długotrwałą ścieżką, która wymaga cierpliwości, konsekwencji i szacunku. Wielu ludzi zaczyna praktykę jogi z nadzieją na szybkie rezultaty, ale Patańjali przypomina, że prawdziwe korzyści przychodzą tylko po długotrwałej, oddanej pracy.

  1. Czas: Trwała zmiana, zarówno fizyczna, jak i mentalna, wymaga lat regularnej praktyki.
  2. Kontynuacja: Nawet krótkie przerwy mogą osłabić osiągnięte postępy. Kluczowe jest, aby nieustannie pracować nad utrzymaniem wewnętrznej dyscypliny.
  3. Oddanie: Odpowiednie podejście do praktyki – traktowanie jej z szacunkiem i duchowym zaangażowaniem – sprawia, że staje się ona czymś więcej niż tylko rutyną. To duchowa podróż, której efekty są głębsze niż sama poprawa zdrowia fizycznego.

Zastosowanie w praktyce jogi:

Jogin, który podchodzi do praktyki z odpowiednią dyscypliną i oddaniem, może liczyć na długotrwałe korzyści – zarówno na poziomie ciała, jak i umysłu. Ważne jest, aby wystrzegać się oczekiwań szybkich rezultatów i skupić się na systematycznej pracy nad sobą, krok po kroku, przez lata. Zrozumienie tej sutry pozwala na przyjęcie zdrowego podejścia do praktyki, w którym efekty przychodzą z czasem, ale są trwałe.