Skip to main content

Dla pozostałych, którzy nie są naturalnie obdarzeni samadhi, droga do niego jest poprzedzona wiarą, energią, pamięcią, koncentracją i mądrością

Autor: 14 lipca 202524 lipca, 2025Jogasutry
praktykujących jogę

1.20 Shraddha virya smriti samadhi prajna purvakah itaresham

Sutra mówi o pięciu istotnych cechach, które wspierają praktykujących jogę na ich drodze do samadhi. Dla tych, którzy nie są naturalnie predysponowani do osiągania samadhi (tak jak ci opisani w poprzednich sutrach), wytrwałe pielęgnowanie tych cech prowadzi do oświecenia.

Tłumaczenie:

  • Shraddha – wiara, zaufanie,
  • Virya – energia, siła woli,
  • Smriti – pamięć, ciągłość świadomości,
  • Samadhi – stan głębokiej koncentracji,
  • Prajna – mądrość, wnikliwe rozumienie,
  • Purvakah – poprzedzający, prowadzący,
  • Itaresham – dla pozostałych, dla innych (nie naturalnie obdarzonych samadhi).

Pełne tłumaczenie:

„Dla pozostałych (itaresham), którzy nie są naturalnie obdarzeni samadhi, droga do niego jest poprzedzona wiarą (shraddha), energią (virya), pamięcią (smriti), koncentracją (samadhi) i mądrością (prajna).”

Interpretacja:

Patańdżali przedstawia pięć kluczowych cech, które są niezbędne do osiągnięcia samadhi dla tych, którzy muszą polegać na systematycznej praktyce. Oto ich interpretacja:

  1. Shraddha (wiara)
    Wiara jest podstawą praktyki jogi, wzbudzającą zaufanie do procesu i własnych możliwości. Shraddha daje siłę psychiczną i wytrwałość, by kontynuować praktykę, nawet gdy postępy są niewidoczne. Wiara pomaga przezwyciężyć wątpliwości, które mogą przeszkadzać na duchowej ścieżce.
  2. Virya (energia, siła woli)
    Virya to energia i determinacja, które pozwalają na kontynuowanie praktyki pomimo przeszkód. Wymaga to wewnętrznej siły oraz zdolności do pokonywania zniechęcenia. W praktyce jogi, virya wspiera wytrwałość i zaangażowanie, niezbędne do osiągania coraz wyższych stanów koncentracji.
  3. Smriti (pamięć)
    Pamięć odnosi się do zdolności zachowania i przywoływania doświadczeń z praktyki, co pozwala na stopniowe budowanie wiedzy i unikanie błędów. Smriti pomaga joginowi przypominać sobie doświadczenia, lekcje i postępy, a także utrzymywać ciągłość praktyki.
  4. Samadhi (głęboka koncentracja)
    W tym kontekście samadhi jest celem i jednocześnie środkiem. Dzięki regularnej praktyce koncentracji, umysł staje się coraz bardziej zdolny do osiągania stanu samadhi, co stopniowo prowadzi do głębszego zrozumienia i wewnętrznego spokoju. Samadhi jest kulminacją praktyki i jednocześnie kluczem do wyższego poznania.
  5. Prajna (mądrość, wnikliwość)
    Prajna to głęboka mądrość i zrozumienie, które wynikają z praktyki medytacyjnej i prowadzą do przejrzenia rzeczywistości. Wraz z postępem w samadhi, prajna rozwija się jako intuicyjna wiedza o prawdziwej naturze rzeczywistości, co pozwala na wyzwolenie się od iluzji.

Głębsze znaczenie:

Dla praktykujących jogę, którzy nie mają naturalnych predyspozycji do osiągania stanów głębokiej medytacji, te pięć cech stanowi fundament. Praktykowanie shraddha, virya, smriti, samadhi i prajna wspomaga ich na każdym etapie, pomagając stopniowo dojść do pełnego oświecenia. Oznacza to, że każdy, kto systematycznie rozwija te cechy, może osiągnąć samadhi i ostateczne wyzwolenie.

Sutra pokazuje, że joga nie wymaga specjalnych wrodzonych zdolności. Dzięki odpowiedniej praktyce i determinacji każdy może osiągnąć wewnętrzny spokój i oświecenie.

Zastosowanie w praktyce jogi:

Praktykujący jogę powinni rozwijać te pięć cech jako codzienną praktykę. Shraddha pomaga budować zaufanie do własnej praktyki. Virya motywuje do konsekwencji, smriti pozwala kontynuować rozwój Samadhi umacnia umysł, a prajna daje ostateczne zrozumienie. W ten sposób każdy z elementów wzmacnia pozostałe, tworząc solidny fundament dla praktyki duchowej.

Sutra ta jest kluczowym przewodnikiem dla każdego, kto kroczy ścieżką jogi, pokazując, że z właściwą postawą i wytrwałością każdy może dotrzeć do najwyższego poziomu duchowego rozwoju.