Jak wspominałem wcześniej działanie prany przejawia się w organizmie człowieka na rozmaite sposoby. Wyróżnia się pięć sposobów działania energii życiowej, tworzących w ciele pięć tzw. wiatrów:
- Vyana vayu – obecna w całym ciele, odpowiedzialna za krążenie krwi,
- Apana vayu – skoncentrowana w dole brzucha i podbrzuszu, działająca w dół i odpowiedzialna za wydalanie,
- Samana vayu – działająca w górnej części brzucha, odpowiedzialna za przemianę materii,
- Prana vayu – obecna na poziomie klatki piersiowej, działająca w górę i odpowiedzialna za wdech,
- Udana vayu – umiejscowiona w najwyższej części ciała od szczytu klatki piersiowej do czubka głowy, współdziała z Prana vayu i odpowiedzialna jest za wydech.
Jak widać owe energie tworzą w ciele poziomy, zlokalizowane od podstawy kręgosłupa w górę. Każdy z poziomów odpowiada za inne funkcje życiowe. W praktyce jogi dążymy do właściwego ukierunkowania przepływu prany. Nie chodzi tu jednak jedynie o intelektualne uznanie istnienia owych poziomów. Najważniejsze jest ich doświadczenie. Empiryczne badanie działania energii w ciele poprzez codzienne ćwiczenia pozycji jogi i oddechu jest podstawą zrozumienia funkcjonowania prany.
Na początkowym etapie praktyki koncentrujemy się głównie na samym uruchomieniu przepływu energii w ciele. Służy temu cały wachlarz technik hatha jogi. Właściwa sekwencja pozycji jogi (asana), techniki przedłużania i zatrzymania oddechu (pranajama) powodują pobudzenie i wzmocnienie ruchu pięciu wiatrów. Efektem tego jest podniesienie witalności oraz ogólna poprawa zdrowia. Dalsza praktyka prowadzi do wysubtelnienia doświadczania ruchu prany w ciele i świadomego odczuwania działania pięciu vayu. W kolejnym etapie ćwiczeń adept jogi uczy się kierować energię w odpowiedni sposób umożliwiający doświadczenie subtelnych poziomów świadomości.