Skip to main content

Joga jest zatrzymaniem poruszeń umysłu

Autor: 10 października 20244 listopada, 2024Jogasutry
Joga jest zatrzymaniem poruszeń umysłu

1.2 Yogash chitta vritti nirodhah

Jest to jedna z najważniejszych sutr w całym dziele, ponieważ definiuje, czym jest joga według Patańdżalego.

Tłumaczenie:

  • Yoga – joga,
  • Chitta – umysł, świadomość, pole mentalne, w którym zachodzą myśli,
  • Vritti – zmiany, poruszenia, fale, modyfikacje,
  • Nirodhah – zatrzymanie, uspokojenie, kontrola.

Pełne tłumaczenie:

„Joga jest zatrzymaniem poruszeń umysłu.”

Interpretacja:

Sutra ta przedstawia fundamentalną definicję jogi według Patańjalego i mówi o jej głównym celu – kontroli umysłu.

„Chitta” (umysł, świadomość) – W jogicznej filozofii, chitta odnosi się do całego pola mentalnego, obejmującego zarówno myśli, emocje, jak i podświadome nawyki. Można to rozumieć jako umysł w szerokim sensie, który przetwarza doświadczenia.

„Vritti” (poruszenia) – Vritti to wszelkiego rodzaju zmiany i fluktuacje umysłu. Są to myśli, emocje, uczucia, wspomnienia i wszelkie inne formy aktywności mentalnej. Vritti wprowadzają chaos do umysłu i przeszkadzają w doświadczaniu spokoju i równowagi.

„Nirodhah” (zatrzymanie, kontrola) – Oznacza zatrzymanie lub całkowitą kontrolę tych poruszeń. Patańjali mówi, że joga to proces, który prowadzi do wyciszenia umysłu i uwolnienia go od ciągłych wahań i niepokojów.

Joga według tej sutry polega na dążeniu do stanu, w którym umysł jest spokojny, nieruchomy, a wszelkie fluktuacje są pod kontrolą. W praktyce oznacza to nie tylko uspokojenie myśli, ale także wyciszenie emocji i pragnień, co pozwala na głębsze wewnętrzne zrozumienie i stan samadhi – pełnej koncentracji i jedności z rzeczywistością.

Głębsze znaczenie:

Celem jogi według Patańjalego jest kontrola umysłu, aby uwolnić się od jego ciągłego poruszenia i niepokoju. Gdy vritti (fluktuacje) zostają zatrzymane, następuje stan wewnętrznej ciszy i klarowności, który prowadzi do oświecenia, czyli pełnego zrozumienia prawdziwej natury rzeczywistości.

Pozostaw komentarz