Skip to main content

Joga na kręgosłup

„Mens sana in corpore sano” – W zdrowym ciele zdrowy duch.
Można śmiało powiedzieć, że to powiedzenie Juwenalisa – rzymskiego poety z początku naszej ery jest kwintesencją tego co leży u podstaw jogi. Już starożytni jogini zauważyli bowiem, że zdrowie ciała jest niezbędną podstawą do tego aby rozwijać ducha. Dlatego w starożytnym kompendium wiedzy jogi – Jogasutrach napisanym około 300 lat p.n.e. przez mędrca Patańdżalego znajdziemy listę czynników stojących na przeszkodzie temu rozwojowi. Należą do nich np.: choroba, otępienie, brak energii, złe samopoczucie, cierpienie, nierówny oddech, a więc symptomy pojawiające się gdy zaniedbujemy ciało.

Z tego powodu w tym samym tekście mędrzec Patańdżali zaleca początkującym joginom podążanie osmiostopniową ścieżką jogi (ashtanga yoga). Jej elementami jest praktyka pozycji jogi (asana), opanowanie oddechu (pranayama) oraz rozwój koncentracji przez opanowanie zmysłów. Ich celem, choć nie jedynym, jest utrzymanie zdrowia i sprawności ciała i umysłu. Dzięki temu możemy skierować się ku realizacji wyższych potrzeb ducha.

Obecnie wiele osób boryka się na co dzień z różnego rodzaju bólami kręgosłupa czy też bólami, których przyczyną jest wadliwa postawa ciała. Powodem tego są między innymi siedzący tryb życia oraz praca, podczas której wykonujemy przez wiele godzin te same asymetryczne czynności. Osoby te sięgają po rozmaite sposoby radzenia sobie z tymi problemami. Jednym z nich jest joga. Trzeba mieć jednak świadomość iż różnorodność sposobów ćwiczenia jogi jest bardzo duża i nie każdy z nich może pomóc w przypadku przewlekłych bólów pleców.

W takich przypadkach najlepsze efekty daje joga na kręgosłup. Joga kręgosłupa jest szczególnym podejściem do ćwiczenia jogi kładącym nacisk na radzenie sobie z problemami bólów kręgosłupa i pleców. W jodze kręgosłupa kładzie się nacisk na wykonywanie ćwiczeń odciążających i wyciągających kręgosłup oraz regulujących i wyrównujących napięcie mięśni odpowiedzialnych za stabilność kręgosłupa.

Ćwiczenia te powodują z jednej strony zwiększenie wytrzymałości mięśni a w niektórych przypadkach także przyrost masy mięśniowej. Z drugiej strony mogą spowodować zmniejszenie i wysmuklenie mięśni nadmiernie rozwiniętych. Ostatecznym efektem jest ukształtowanie masy mięśniowej na poziomie warunkującym harmonijne funkcjonowanie ciała przy jednoczesnym poniesieniu ogólnej wytrzymałości.

Ćwiczenia hatha-jogi powodują również wzrost gibkości zwanej też elastycznością. Efekt ten dotyczy zarówno mięśni jak i tkanki ścięgnistej. Joga przyczynia się do przywrócenia oraz zwiększenia zakresu ruchomości poszczególnych stawów.  W ten sposób układ mięśniowo-szkieletowy zaczyna funkcjonować prawidłowo podczas codziennych czynności równomiernie przenosząc obciążenia z nimi związane. Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do innych aktywności związanych z rekreacją ruchową joga działa na wszystkie części ciała.

Nie do przecenienia jest tu zderzenie podejścia jogi ze współczesną wiedzą na temat fizjologii i anatomii człowieka oraz wynikające z nich doświadczenie w zakresie fizjoterapii. Skutkiem tego klasyczne pozycje jogi w jodze kręgosłupa uległy częstokroć daleko idącym modyfikacjom mającym na celu pomoc w usunięciu dolegliwości kręgosłupa. W wielu pozycjach stosuje się pomoce (koce, wałki, liny itp.) umożliwiające wzmocnienie efektu działania pozycji.

Największy wkład w tym zakresie ma sposób podejścia do jogi mistrza BKS Iyengara. On i jego uczniowie rozwinęli szereg technik skutecznie pomagających w bólach związanych z problemami kręgosłupa. Nauczyciele metody Iyengara są szkoleni w tym zakresie.
Jeśli zatem masz problem z przewlekłymi bólami pleców warto przyjść na zajęcia jogi kręgosłupa. Ważne jest poinformowanie nauczyciela o swoim problemie. Będzie mógł zaoferować indywidualne podejście i dobór odpowiednich ćwiczeń.

Należy pamiętać, że niezbędna jest również wizyta u lekarza. Po pierwsze ważne jest właściwe zdiagnozowanie przyczyn bólów. Po drugie konsultacja z lekarzem w zakresie przeciwwskazań oraz zalecanych ćwiczeń.

X
X