Skip to main content

kontrola jest osiągana przez stałą praktykę i wyrzeczenie

Autor: 26 marca 2025Jogasutry
Jogasutra 1.12 abhyasa

1.12 Abhyasa vairagyabhyam tat nirodhah

Sutra odnosi się do metody uspokajania poruszeń umysłu (vritti) za pomocą praktyki (abhyasa) i wyrzeczenia (vairagya).

Tłumaczenie:

  • Abhyasa – stała, regularna praktyka,
  • Vairagyabhyam – i poprzez wyrzeczenie, nieprzywiązanie,
  • Tat – ich (poruszeń umysłu),
  • Nirodhah – zatrzymanie, kontrola, uspokojenie.

Pełne tłumaczenie:

„Ich (poruszeń umysłu) kontrola (nirodhah) jest osiągana przez stałą praktykę (abhyasa) i wyrzeczenie (vairagya).”

Interpretacja:

Patańdżali w tej sutrze wskazuje dwie podstawowe metody, które umożliwiają uspokojenie poruszeń umysłu i osiągnięcie wewnętrznej równowagi:

  1. Abhyasa (praktyka)
    Regularna, stała i wytrwała praktyka jest kluczowa w osiąganiu kontroli nad umysłem. Przez praktykę rozumie się nie tylko fizyczne ćwiczenia, ale również duchowe i mentalne działania, takie jak medytacja, kontrola oddechu (pranayama) oraz przestrzeganie zasad etycznych (yama i niyama). Poprzez systematyczne zaangażowanie w te praktyki, umysł staje się bardziej stabilny i skoncentrowany.
  2. Vairagya (wyrzeczenie, nieprzywiązanie)
    Wyrzeczenie odnosi się do wyzbycia się przywiązań do pragnień i emocji, które zakłócają wewnętrzny spokój. Vairagya nie oznacza rezygnacji z życia, ale raczej rozwijanie wewnętrznej równowagi, dzięki której osoba nie ulega nadmiernym emocjom, pragnieniom, ani zewnętrznym wpływom. Jogin stara się rozwijać umiejętność pozostawania spokojnym i niezależnym od rezultatów swoich działań, co prowadzi do wyciszenia umysłu.
  3. Nirodhah (kontrola, uspokojenie)
    Celem zarówno praktyki, jak i wyrzeczenia jest osiągnięcie stanu, w którym umysł staje się wyciszony, a poruszenia (vritti) zostają kontrolowane. W ten sposób umysł przestaje być ciągle rozproszony i jogin osiąga stan wewnętrznego spokoju, który umożliwia doświadczenie prawdziwej natury świadomości (samadhi).

Głębsze znaczenie:

Ta sutra oferuje dwa nieodłączne narzędzia do osiągnięcia stanu nirodhah – czyli pełnej kontroli nad umysłem i wyciszenia mentalnych poruszeń. Abhyasa reprezentuje aktywną stronę praktyki – to ciągłe podejmowanie wysiłków w celu utrzymania stabilności umysłu. Vairagya natomiast odnosi się do pasywnej strony – sztuki odpuszczania, w której jogin stopniowo wyzbywa się przywiązania do efektów swoich działań oraz do świata materialnego.

  1. Abhyasa bez vairagya: Sama praktyka bez wyrzeczenia może prowadzić do napięcia, frustracji lub przywiązania do rezultatów.
  2. Vairagya bez abhyasa: Z kolei nieprzywiązanie bez stałej praktyki może prowadzić do bierności i braku postępu na ścieżce duchowej.

Zjednoczenie tych dwóch elementów prowadzi do wyciszenia umysłu i przygotowania go na stan głębokiej medytacji oraz ostateczne wyzwolenie.

Zastosowanie w praktyce jogi:

W codziennej praktyce jogi abhyasa i vairagya są niezbędne do postępu. Praktyka wymaga wytrwałości, powtarzalności i cierpliwości. Ważne jest, aby nie oczekiwać natychmiastowych rezultatów i rozwijać zrozumienie, że efekty pojawią się z czasem, przy regularnym wysiłku.

Z kolei vairagya pomaga w rozwijaniu umiejętności odpuszczania i braku przywiązania do efektów naszych działań. Uczy nas, jak nie przywiązywać się do sukcesów czy porażek i jak rozwijać spokój wewnętrzny bez względu na zewnętrzne okoliczności.

Zrozumienie tej sutry daje jasne wskazówki, jak uspokoić umysł poprzez równowagę między stałą praktyką a odpuszczaniem przywiązań.