Skip to main content

Samadhi można osiągnąć poprzez pełne oddanie Bogu (Ishvara pranidhana)

Autor: 18 września 2025Jogasutry
Ishvara

1.23 Ishvara pranidhana va

Sutra odnosi się do oddania i podporządkowania się Bogu (Ishvarze) jako jednego ze sposobów na osiągnięcie samadhi. Patańdżali sugeruje tutaj, że poprzez pełne oddanie Bogu można również dojść do samadhi.

Tłumaczenie:

  • Ishvara – Bóg, Najwyższa Istota,
  • Pranidhana – oddanie, całkowite poświęcenie, poddanie się,
  • Va – lub, ewentualnie.

Pełne tłumaczenie:

„Samadhi można osiągnąć poprzez pełne oddanie Bogu (Ishvara pranidhana).”

Interpretacja:

W tej sutrze Patańdżali sugeruje, że samadhi – stan najwyższej świadomości i jedności – może być osiągnięty nie tylko przez techniki kontroli umysłu i medytację, ale również przez bezgraniczne oddanie i poddanie się Najwyższej Istocie, czyli Ishvarze. Oddanie to polega na całkowitym zaufaniu, że boska siła prowadzi praktykującego, uwalniając go od egoizmu i osobistych pragnień.

  1. Ishvara (Najwyższa Istota).
    W filozofii jogi Ishvara nie jest osobowym Bogiem w tradycyjnym sensie, lecz Najwyższą Istotą – ucieleśnieniem czystej świadomości i wszechwiedzy. Ishvara jest wieczny, poza czasem i zmianami, będąc niezmiennym źródłem wszechświata.
  2. Pranidhana (pełne oddanie).
    Pranidhana oznacza całkowite poddanie się, wyrzeczenie się ego i oddanie się wyższemu celowi. To oddanie pomaga uwolnić się od przywiązania do wyników działań. Odciąża umysł i pozwala na głębsze zrozumienie samego siebie poprzez jedność z czymś większym niż jednostka. W praktyce oznacza to, że jogin działa bez pragnienia osobistego zysku, poświęcając swoje działania Najwyższemu.
  3. Va (lub).
    Słowo „va” wskazuje, że Ishvara pranidhana jest alternatywną ścieżką do samadhi. Patańdżali wcześniej wymienia dyscyplinę umysłową i medytację jako środki do osiągnięcia samadhi, ale tutaj sugeruje, że dla osób o głębokiej wierze oddanie Bogu może być równie skuteczne.

Głębsze znaczenie:

Sutra ta podkreśla znaczenie zaufania i wewnętrznego oddania w praktyce jogi. Dla niektórych samadhi może być łatwiejsze do osiągnięcia poprzez rozwinięcie głębokiej, bezwarunkowej miłości i oddania Bogu. Dzięki pranidhanie umysł jest oczyszczany z egoistycznych pobudek i przywiązań, a jednostka zaczyna widzieć siebie jako część uniwersalnej świadomości. Ishvara pranidhana daje możliwość osiągnięcia samadhi nawet dla tych, którzy mają trudności z technikami kontroli umysłu, ponieważ kultywuje głęboki spokój i ufność.

Zastosowanie w praktyce jogi:

Dla praktykujących, którzy mają skłonność do oddania i duchowej wiary, Ishvara pranidhana może być sposobem na praktykowanie jogi poprzez codzienne akty pełnego poświęcenia Bogu. Zamiast jedynie koncentrować się na technikach medytacyjnych, praktykujący mogą skupić się na pełnym oddaniu. Pozwala to osiągnąć stan wewnętrznego spokoju, niezbędny do wejścia w samadhi.

Ta sutra jest inspiracją dla tych, którzy wybierają duchowe oddanie jako ścieżkę do duchowego oświecenia. Pokazując, że samadhi można osiągnąć także przez poddanie się Najwyższej Istocie.