przekład Leona Cyborana
I O samadhi, czyli skupieniu
1. atha yoga anushasanam
I nauczanie jogi
2. yogash chitta vritti nirodhah
Joga – powściągnięciem zjawisk świadomości
3. tada drashtuh svarupe avasthanam
Wtedy – stan widza w swojej naturze
4. vritti sarupyam itaratra
Lub ma naturę wspólną ze zjawiskiem
5. vrittayah pancatayah klishta aklishta
Zjawiska – pięciorakie; uciążliwe i nieuciążliwe
6. pramana viparyaya vikalpa nidra smritayah
Miary poznawcze, wypaczenie, fantazjowanie, sen, przypomnienie
7. pratyaksha anumana agamah pramanani
Naoczność, poznanie rozumowe, przejęcie poznania-miarami poznawczymi
8. viparyayah mithya jnanam atad rupa pratistham
Wypaczeniem – błędne poznanie nie oparte na naturze rzeczywistości
9. shabda jnana anupati vastu shunyah vikalpah
Fantazjowanie – pozbawione rzeczywistości, będące następstwem poznania słów
10. abhava pratyaya alambana vritti nidra
Sen – zjawiskiem z podporą pratjaji pustki
11. anubhuta vishaya asampramoshah smritih
Przypomnienie nie dopuszcza do zanikania przeżytego przedmiotu
12. abhyasa vairagyabhyam tat nirodhah
Powściągnięcie ich ćwiczeniem i bezpragnieniowością
13. tatra sthitau yatnah abhyasa
Ćwiczenie – dążeniem do stałości w nim
14. sah tu dirgha kala nairantaira satkara asevitah dridha bhumih
Uprawiane długi czas, nieprzerwanie, ze skupioną uwagą – trwałym stopniem
15. drista anushravika vishaya vitrishnasya vashikara sanjna vairagyam
Uświadamianie panowania wolnej od pragnienia przedmiotu widzialnego i objawionego – bezpragnieniowością
16. tat param purusha khyateh guna vaitrshnyam
Wyższe od niej – niepragnienie gun mającej rozpoznanie puruszy
17. vitarka vichara ananda asmita rupa anugamat samprajnatah
W następstwie postaci myślenia, przenikania, błogości, stanu 'jestem’ – z uświadomieniem
18. virama pratyaya abhyasa purvah samskara shesha anyah
Po ćwiczeniu z pratjają ustania, z resztką sanskar – inna
19. bhava pratyayah videha prakriti layanam
Pratjaja naturalna – u bezcielesnych i rozpuszczonych w prakrti
20. shraddha virya smriti samadhi prajna purvakah itaresham
U innych w następstwie wiary, energii, pamiętliwości, skupienia i poznania prawdy
21. tivra samvega asannah
U ostro-potężnych – bliskie
22. mridu madhya adhimatra tatah api visheshah
Z powodu słabości, średniości i nadmierności – wyższy nawet od nich
23. ishvara pranidhana va
Lub przez skupianie się na Iśwarze
24. klesha karma vipaka ashayaih aparamristah purusha-vishesha ishvara
Iśwara – szczególnością puruszy, nietknięty uciążliwościami, karmanem, owocowaniem, złożem
25. tatra niratishayam sarvajna bijam
W nim nieprzewyższalny zalążek wszechwiedzącego
26. purvesham api guruh kalena anavachchhedat
Mistrzem nawet pradawnych z powodu nieograniczenia czasem
27. tasya vachakah pranavah
Jego nazwą – pranawa
28. tat japah tat artha bhavanam
Powtarzanie jej i kontemplowanie jej znaczenia
29. tatah pratyak chetana adhigamah api antaraya abhavash cha
Przez to – zarówno dojście do wewnętrznego 'ja’, jak i zanik przeszkód
30. vyadhi styana samshaya pramada alasya avirati bhranti-darshana alabdhabhumikatva anavasthitatva chitta vikshepa te antarayah
Choroba, otępienie, niezdecydowanie, nieskupianie się, brak energii, niepowściągliwośc, błędne poznanie, nieosiągnięcie stopnia, nieumocnienie się – oto przeszkody rozpraszające świadomość
31. duhkha daurmanasya angam-ejayatva shvasa prashvasah vikshepa sahabhuva
Cierpienie, złe samopoczucie, drżenie ciała, wdech i wydech – symptomami rozproszenia
32. tat pratisedha artham eka tattva abhyasah
Dla usunięcia ich – ćwiczenie z jedną tattwą
33. maitri karuna mudita upekshanam sukha duhka punya apunya vishayanam bhavanatah chitta prasadanam
Przez pielęgnowanie życzliwości, współczucia, zadowolenia, tolerancji dla szczęścia, nieszczęścia, dobra i zła – oczyszczenie świadomości
34. prachchhardana vidharanabhyam va pranayama
Lub przez wydychanie, wstrzymywanie prany
35. vishayavati va pravritti utpanna manasah sthiti nibandhani
Lub powstałe przeżycie unieruchamiające umysł
36. vishoka va jyotishmati
Lub beztroskie, jaśniejące
37. vita raga vishayam va chittam
Lub świadomość pozbawiona pragnień jako przedmiot
38. svapna nidra jnana alambanam va
Lub z poznaniem majaku, snu jako podporą
39. yatha abhimata dhyanat va
Lub przez kontemplację zgodnie z upodobaniem
40. parma-anu parama-mahattva antah asya vashikarah
Od najmniejszego atomu do największej wielkości jej panowanie
41. kshinna-vritti abhijatasya iva maneh grahitri grahana grahyeshu tat-stha tat-anjanata samapattih
Z osłabionymi zjawiskami jak w kamieniu szlachetnym utkwienie w tym, zabarwienie się tym, czy jest to podmiot ujmowania, instrument ujmowania, czy przedmiot ujmowania – popadnięciem
42. tatra shabda artha jnana vikalpah sankirna savitarka samapattih
Spośród tych zmnieszane z fantazjami słowa, rzeczy i pojęcia – popadnięciem z myśleniem
43. smriti pari-shuddhau svarupa-shunya iva artha-matra nirbhasa nirvitarka
Po oczyszczeniu z przypomnień, jak gdyby pozbawione swojej natury, ujawniające samą tylko rzecz – bez myślenia
44. etaya eva savichara nirvichara cha sukshma-vishaya vyakhyata
Tym samym objaśnia się – z przenikaniem i bez przenikania mające przedmiot subtelny
45. sukshma vishayatvam cha alinga paryavasanam
A przedmiotowość subtelna rozciąga się aż do alingi
46. tah eva sabijah samadhih
Te same – skupieniem z zalążkiem
47. nirvichara vaisharadye adhyatma prasadah
Po udoskonaleniu bez przenikania – czystość atmana
48. ritambhara tatra prajna
W niej poznanie pełne prawdy
49. shruta anumana prajnabhyam anya-vishaya vishesha-arthatvat
Od poznania prawdy objawionej i rozumowej ma odmienny przedmiot z powodu szczególności rzeczy
50. tajjah samskarah anya samskara paribandhi
Zrodzona z niego sanskara krępuje inne sanskary
51. tasya api nirodhe sarva nirodhat nirbijah samadhih
Po powściągnięciu nawet tego, dzięki powściągnięciu wszystkiego – skupienie bez zalążka
II O sadhanie, czyli drodze dojścia
1. tapah svadhyaya ishvara-pranidhana kriya-yogah
Asceza, medytacja, skupienie się na Iśwarze – krijajogą
2. samadhi bhavana arthah klesha tanu karanarthah cha
Dla wywołania skupienia i dla osłabienia uciążliwości
3. avidya asmita raga dvesha abhinivesha pancha klesha
Niewiedza, stan 'jestem’, pragnienie, awersja, przywiązanie – uciązliwościami
4. avidya kshetram uttaresham prasupta tanu vicchinna udaranam
Niewiedza – glebą dla pozostałych: uśpionych, osłabionych, wyłączonych, czynnych
5. antiya ashuchi duhkha anatmasu nitya shuchi sukha atman khyatih avidya
Widzenie w nietrwałym, nieczystym, niewygodnym, bezjaźniowym trwałego, czystego, pomyślnego, jaźni – niewiedzą
6. drig darshana shaktyoh ekatmata iva asmita
Pozorna jedność natury mocy widzostwa i widzenia – stanem 'jestem’
7. sukha anushayi ragah
Pragnienie rodzi się w następstwie przyjemności
8. dukha anushayi dvesha
Awersja rodzi się w następstwie przykrości
9. sva-rasa-vahi vidushah api tatha rudhah abhiniveshah
Przywiązanie, płynące przez zabieganie o siebie, utrzymuje się nawet u wiedzącego
10. te pratipasava heyah sukshmah
Te subtelne usuwa się przez powrotną drogę rozwoju
11. dhyana heyah tat vrittayah
Ich zjawiska usuwa się kontemplacją
12. klesha-mula karma-ashaya drishta adrishta janma vedaniyah
Złoże karmana, mające korzeń w uciążliwościach, może dać o sobie znać w obecnym, przyszłym żywocie
13. sati mule tat vipakah jati ayus bhogah
Gdy jest korzeń, to jest jego owocowanie jako wcielenie, okres życia, doznanie
14. te hlada-paritapa-phalah punya apunya hetutvat
One – skutkami przyjemnymi, przykrymi w zależności od zasługi lub przewinienia
15. parinama tapa samskara duhkhaih guna vrittih virodhat cha duhkham eva sarvam vivekinah
Przez niewygody przemiany, udręki, sanskar i z powodu przeciwstawiania się zjawisk gun – wszystko tylko niewygodą dla rozpoznającego
16. heyam duhkham anagatam
Przedmiotem usuwania – niewygoda przyszła
17. drashtri drishyayoh samyogah heya hetuh
Kontakt widza i przedmiotu widzenia – przyczyną przedmiotu usunięcia
18. prakasha kriya sthiti shilam bhuta indriya atmakam bhoga apavarga artham drishyam
Przedmiot widzenia ma naturę przejrzystości, aktywności i stałości, tworzy naturę elementów i narządów psychicznych, służy dla doznawania i uwalniania
19. vishesha avishesha linga-matra alingani guna parvani
Wisiesze, awisiesze, sama tylko linga i alinga są złożone z gun
20. drashta drishi matrah suddhah api pratyaya anupashyah
Widz – samym tylko widzostwem; chociaż czysty, patrzy na pratjaję
21. tad-artha eva drishyasya atma
Tylko dla niego istota przedmiotu widzenia
22. krita-artham prati nashtam api anashtam tat anya sadharanatvat
Chociaż zniszczony, gdy ma służenie zakończone, nie zniszczony z powodu wspólności z innymi niż on
23. sva svami saktyoh svarupa upalabdhi hetuh samyogah
Kontakt – przyczyną ujmowania natury mocy własności i właściciela
24. tasya hetuh avidya
Jego przyczyną – niewiedza
25. tat abhavat samyogah abhavah hanam tat drishi kaivalyam
Gdy jej nie ma, nie ma kontaktu – usunięcie – to jedyność widzostwa
26. viveka khyatih aviplava hana upayah
Niezmącone poznanie rozróżniające – środkiem do usunięcia
27. tasya saptadha pranta bhumih prajna
Ma on siedmiorakie poznanie prawdy ustopniowane aż do kresu
28. yoga anga anusthanad ashuddhi kshaye jnana diptih a viveka khyateh
Przez wypełnienie członów dodatkowych jogi, gdy zaniknie nieczystość, nastaje światło poznania rozróżniającego
29. yama niyama asana pranayama pratyahara dharana dhyana samadhi ashtau angani
Jamy, nijamy, asany, pranajama, pratjahara, dharana, dhjana, samadhi – ośmioma członami dodatkowymi
30. ahimsa satya asteya brahmacharya aparigraha yama
Niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, brahmaczarja, nieposiadanie – jamami
31. jati desha kala samaya anavachchhinnah sarva-bhaumah maha-vratam
Nie ograniczone kastą, miejscem, czasem, okolicznościami, na wszystkich stopniach – wielkim ślubem
32. shaucha santosha tapah svadhyaya ishvarapranidhana niyamah
Oczyszczanie, zadowolenie, asceza, medytacje, skupienie się na iśwarze – to nijamy
33. vitarka badhane pratipaksha bhavanam
Gdy atakują słabości – wytwarzanie przeciwieństwa
34. vitarkah himsadayah krita karita anumoditah lobha krodha moha purvakah mridu madhya adhimatrah dukha ajnana ananta phala iti pratipaksha bhavanam
Słabości – krzywdzenie itd czynione, nakłanianie do nich, pochwalanie ich – następstwem żądzy, gniewu, zaslepienia; drobne, średnie,wielkie; bezkresnym ich owocem – cierpienie, niewiedza – oto stosowne przeciwdziałania
35. ahimsa pratishthayam tat vaira-tyagah
Po ugruntowaniu się w niekrzywdzeniu w jego obecności ustaje wrogość
36. satya pratisthayam kriya phala ashrayatvam
Po umocnieniu się w prawdzie – zależność czynów i skutków
37. asteya pratisthayam sarva ratna upasthanam
Po ugruntowaniu się w niekradzeniu zbliżają się wszelkie klejnoty
38. brahmacharya pratisthayam virya labhah
Po ugruntowaniu się w brahmaczarji – osiągnięcie mocy
39. aparigraha sthairye janma kathanta sambodhah
Gdy trwa w nieposiadaniu, poznaje intuicyjnie stany wcieleń
40. sauchat sva-anga jugupsa paraih asamsargah
Przez oczyszczanie – 'unikanie’ własnego ciała i niełączenie się z innymi
41. sattva shuddhi saumanasya ekagra indriya-jaya atma darshana yogyatvani cha
Czystość sattwy, pogoda umysłu, jednolitość, zwycięstwo nad narządami psychicznymi i zdolność widzenia atmana
42. santosha anuttamah sukha labhah
Przez zadowolenie – osiągnięcie nieprzewyższalnego szczęścia
43. kaya indriya siddhih ashuddhi kshayat tapasah
Moc nadludzka nad ciałem i narządami psychicznymi – na skutek zniknięcia nieczystości – dzięki ascezie
44. svadhyayat ishta samprayogah
Przez medytacje – kontakt z dowolnymi bóstwami
45. svadhyayat ishta samprayogah
Moc nadludzka ze skupienia – dzięki skupieniu się na Iśwarze
46. sthira sukham asanam
Asana – nieruchoma i wygodna
47. prayatna shaithilya ananta samapattibhyam
Wraz z rozluźnieniem napięcia, połączeniem się z nieskończonym
48. tatah dvandva anabhighata
Dzięki temu nie atakują pary przeciwieństw
49. tasmin sati shvasa prashvsayoh gati vichchhedah pranayamah
Gdy to jest, przerywanie biegu wdechu i wydechu – pranajamą
50. bahya abhyantara stambha vrittih desha kala sankhyabhih paridrishtah dirgha sukshmah
Ma stany: zewnętrzny, wewnętrzny, stłumiony; ćwiczona miejscem, czasem, liczbą; długotrwała, subtelna
51. bahya abhyantara vishaya akshepi chaturthah
Czwarta – przekraczająca przedmiot zewnętrznego i wewnętrznego
52. tatah kshiyate prakasha avaranam
Przez to znika zasłona przejrzystości
53. dharanasu cha yogyata manasah
I zdolność umysłu do dharan
54. sva vishaya asamprayoge chittasya svarupe anukarah iva indriyanam pratyaharah
Gdy narządy psychiczne po oddzieleniu się od swoich przedmiotów niejako naśladują właściwą naturę świadomości – to pratjahara
55. tatah parama vashyata indriyanam
Przez to najwyższe opanowanie narządów psychicznych
III O wibhuti, czyli jogicznych mocach
1. deshah bandhah chittasya dharana
Związanie świadomości z miejscem – dharaną
2. tatra pratyaya ekatanata dhyanam
W tym jednostajność pratjaji – dhjaną
3. tad eva artha matra nirbhasam svarupa shunyam iva samadhih
Ta sama mająca jaśnienie samej tylko rzeczy, jak gdyby pozbawiona swojej natury – samadhi
4. trayam ekatra samyama
Trójka w jednym – sanjamą
5. tad jayat prajna lokah
Przez opanowanie jej światło poznania prawdy
6. tasya bhumisu viniyogah
Zastosowanie jej na stopniach
7. trayam antar angam purvebhyah
Trójka – wewnętrznym członem dodatkowym w porównaniu z poprzednimi
8. tad api bahir angam nirbijasya
Nawet ona – zewnętrznym członem dodatkowym dla bez zalążka
9. vyutthana nirodhah samskara abhibhava pradurbhavau nirodhah ksana chitta anvayah nirodhah-parinamah
Pokonanie i powstanie sanskar wyłaniania i powściągnięcia – przemianą powściągnięcia inherentną świadomości w momencie powściągnięcia
10. tasya prashanta vahita samskarat
Jej potok wyciszony od sanskary
11. sarvarathata ekagrata ksaya udaya chittasya samadhi-parinamah
Zanik i powstanie stanu wszechsłużenia i jednolitości – przemianą skupienia świadomości
12. tatah punah shanta-uditau tulya-pratyayau chittasya ekagrata-parinimah
W nim zaś jednakowa pratjaja uciszona i powstała – przemianą jednolitości świadomości
13. etena bhuta indriyasau dharma laksana avastha parinamah vyakhyatah
Przez to objaśnia się przemianę cech, oznak czasowych i stanów w elementach i narządach psychicznych
14. shanta udita avyapadeshya dharma anupati dharmi
Wyciszonym, powstałym i nieokreślonym cechom towarzyszy posiadacz cech
15. krama anyatvam parinamah anyatve hetu
Odmiennośc następstw – przyczyną odmienności przemian
16. parinimah traya samyama atita anagata jnana
Sanjamą na trójce przemian – poznanie przeszłości i przyszłości
17. shabda artha pratyaya itaretara adhyasat samkara tat pravibhaga samyama sarva bhuta ruta jnana
Zmnieszanie słowa, znaczenia i pratjaji przez [błędne] utożsamianie jednych z drugimi; przez sanjamę na rozdzieleniu tego – poznanie mowy wszelkich istot
18. samskara saksat karanat purva jati jnanam
Przez unaocznienie sanskary – poznanie poprzednich wcieleń
19. pratyayasya para chitta jnana
Pratjaji – poznanie cudzej świadomości
20. na cha tat salambana tasya avisayin bhutatvat
A nie z podporą, bo nie ma ono występowania przedmiotu
21. kaya rupa samyama tat grahya shakti tat stambhe chaksuh prakasha asamprayoga antardhanam
Przez sanjamę na postaci ciała, po stłumieniu jego mocy jako przedmiotu ujmowania, po oddzieleniu ujawniania dla oka – zniknięcie
22. sopakramam nirupakramam cha karma tat samyama aparanta jnanam aristebhyah va
Karman natychmiastowy i powolny; przez sanjamę na nim – poznanie kresu życia, lub z omenów
23. maitri dishu balani
Na życzliwości itp – potęgi
24. baleshu hasti baladini
Na siłach siły słonia – itd
25. pravrittyah aloka nyasat suksma vyavahita viprakrista jnanam
Przez skierowanie światła przejawu – poznanie subtelnego, ukrytego, oddalonego
26. bhuvana jnanam surya samyamat
Poznanie wszechświata przez sanjamę na słońcu
27. chandra tara vyuha jnanam
Na księżycu – poznanie ładu gwiazd
28. dhurve tad gati jnanam
Na gwieździe polarnej – poznanie ich ruchu
29. nabhi chakra kaya vyuha jnanam
Na ośrodku pępkowym – poznanie ładu ciała
30. kantha kupe ksut pipasa nivrittih
Na studzience gardła – ustanie głodu i pragnienia
31. kurma nadyam sthairyam
Na nadi żółwiej – stałość
32. murdha jyotisi siddha darshanam
Na świetle głowy – widzenie siddhów
33. pratibhad va sarvam
Lub od przejaśnienia – wszystko
34. hirdaye chitta samvit
Na sercu – wgląd w świadomość
35. sattva purusayoh atyanta asankirnayoh pratyaya avishesah bhogah pararthatvat svartha samyamat purusha-jnanam
Sattwy i puruszy absolutnie niezmieszanych wspólna pratjaja – doznaniem, bo służy komuś drugiemu; przez sanjamę służąca sobie poznanie puruszy
36. tatah pratibha sravana vedana adarsha asvada varta jayanta
Stąd rodzą się: przejaśnienie, słyszenie, czucie, widzenie, smakowanie i powonienie
37. te samadhau upasargah vyutthane siddhayah
One w skupieniu – szkodliwym dodatkiem, w wyłonieniu – mocami
38. bandha karana shaithilyat prachara samvedanat cha chittasya para sharira aveshah
Przez rozluźnienie przyczyny związania i doświadczenie przejścia – wejście świadomości w inne ciało
39. udana jayat jala panka kantaka adisu asangah utkrantih cha
Od pokonania udany – nieprzyleganie do wody, błota, kolców itp oraz wyjście
40. samana jayat jvalanam
Od pokonania samany – ogień
41. shrotra akashayoh sambandha samyamat divyam shrotram
Przez sanjamę na związku przestrzeni z narządem słuchu – boska władza słyszenia
42. kaya akashayoh sambandha samyamat laghu tula samatatti cha
Przez sanjamę na związku ciała i przestrzeni i przez popadnięcie w stan lekki jak bawełna – poruszanie się w przestrzeni
43. bahih akalpita vrittih maha-videha tatah prakasha avarana ksayah
Zjawisko sztuczne na zewnątrz – wielka bezcielesność; od niej – zanik przysłony przejrzystośći
44. sthula svarupa suksma anvaya arthavattva samyamad bhuta-jayah
Przez sanjamę na grubym, właściwej naturze,subtelnym, inherencji i celowości – pokonanie żywiołów
45. tatah anima adi pradurbhavah kaya sampad tad dharma anabhighata cha
Stąd pojawienie się atomizacji itd, doskonałośc ciała i nieprzeszkadzanie ich cech
46. rupa lavanya bala vajra samhanana kaya-sampat
Uroda, wdzięk, siła, diamentowa zwartość – doskonałością ciała
47. grahana svarupa asmita anvaya arthavattva samyamad indriya jayah
Przez sanjamę na ujmowaniu, właściwej naturze, stanie 'jestem’, inherencji i celowości – pokonanie narządów psychicznych
48. tatah mano-javitvam virarana-bhavah pradhaua jayah
Stąd – szybkość umysłu, stan bez narządów i pokonanie pradhany
49. sattva purusha anyata khyati matrasya sarva-bhava adhisthatrittvam sarva-jnatritvam cha
Samo tylko rozpoznanie odmienności puruszy i sattwy ma zwierzchnictwo nad wszystkimi stanami i podmiotowość wszechpoznania
50. tad vairagya api dosa bija ksaya kaivalyam
Przez nielgnięcie nawet do tego, po zaniku zalążka błędu – kajwalia
51. sthani upanimantrane sanga smaya akaranam punuh anista prasangat
Przy zapraszaniu przez wzniosłych – nietworzenie lgnięcia i pychy z obawy nie życzonego sobie ponownego przylgnięcia
52. ksana tat kramayoh samyamat viveka-jam jnanam
Przez sanjamę na momencie i jego następstwie – poznanie zrodzone z rozróżniania
53. jati laksana desha anyata anavachchhedat tulyayoh tatah pratipattih
Od tego postrzeganie ekwiwalencji, dzięki nieograniczeniu odmienności rodzajem, oznaką i miejscem
54. tarakam sarva visayam sarvatha visayam akramam cha iti viveka jam jnanam
To poznanie zrodzone z rozróżniania – wyzwalające, ma wszechprzedmiot, ma przedmiot na wszelki sposób i jednocześnie
55. sattva purusayoh suddhi samye kaivalyam iti
Gdy jednakowość czystości sattwy i puruszy – to jedyność
IV O kajwali, czyli absolutnej wolności
1. janma osadhi mantra tapah samadhi jah siddhyayah
Moce powstałe przez urodzenie się, leki , zaklęcia, ascezę i skupienie
2. jatyantara parinamah prakriti apurat
Przemiana w inny rodzaj – przez wylew pierwiastków twórczych
3. nimittam aprayojakam prakritinam varana bhedas tu tatah ksetrikavat
Przyczyna wywoławcza – nie poruszająca pierwiastki twórcze, ale od niej przerwanie przeszkody, jak rolnik
4. nirmana chittani asmita matrat
Świadomości wytworzone z samej tylko świadomośći 'jestem’
5. pravritti bhede prayojakam chittam ekam anekesam
Przy zróżnicowaniu przejawu jedna świadomość porusza liczne
6. tatra dhyana jam anasayam
Spośród nich złożona z kontemplacji – bez złoża
7. karma ashukla akrisnam yoginah trividham itaresam
Karman jogina – ani jasny, ani ciemny, trojaki – innych
8. tatah tad vipaka anugunanam eva abhivyaktih vasananam
Od niego przejaw wasan takich, które odpowiadają jego owocowaniu
9. jati desha kala vyavahitanam api anantaryam smriti samskarayoh eka rupatvat
Chociaż poprzedzielanych rodzajem wcieleń, miejscem i czasem – bezpośrednie następstwo przypomnień i sanskar z powodu jednorodności
10. tasam anaditvam cha ashisah nityatvat
A ich bezpoczątkowość – z powodu wieczności pragnienia
11. hetu phala ashraya alambana samgrihitatvat esam abhave tad abhavah
Z powodu łącznego wyznaczania przez przyczynę, skutek, złożę i podporę świadomościową, gdy tych brak – brak ich
12. atita anagatam svarupatah asti adhva bhedat dharmanam
Przeszłe i przyszłe z własnej natury jest – z powodu różnicy form czasowych i cech
13. te vyakta suksmah guna atmanah
Te zjawione i subtelne mają naturę gun
14. parinama ekatvat vastu tattvam
Od pojedynczości(jedności) przemiany – realność rzeczy(wistości)
15. vastu samye chitta bhedat tayoh vibhaktah panthah
Z powodu zróżnicowania świadomości przy tożsamości rzeczy, drogi tych dwu – oddzielnie
16. na cha eka chitta tantram ched vastu tat pramanakam tada kim syat
A rzecz nie jest zależna od pojedynczej świadomości, bo nie byłaby dla niej źródłem poznania; wtedy co by to było?
17. tad uparaga apeksitvat chittasya vastu jnata ajnatam
Zależnie od zabarwienia się nią świadomości – rzecz poznawana, lub nie poznawana
18. sada jnatah chitta vrittayah tat prabhu purusasya aparinamitvat
Zawsze są poznawane zjawiska świadomości – z powodu nieprzemienialności puruszy, ich pana
19. na tat svabhasam drishyatvat
Nie jest ona samoświetlna z powodu bycia przedmiotem widzenia
20. eka-samaye cha ubhaye anavadharanam
A nieujmowanie obu w jednej chwili
21. chitta antara drishye buddhi-buddheh atiprasangah smriti sankarah cha
Jako przemiot widzenia innej świadomości – nadmierne związanie intuicyjnej świadomośći z intuicyjną świadomością i pomieszanie przypomnień
22. chitteh apratisamkramayah tad akara apattau sva buddhi samvedanam
Od podmiotu uświadomienia, nie ulegającego zmnieszaniu – po popadnięciu w jego postać – doznanie swojej intuicyjnej świadomośći
23. drastri drisya uparaktam chittam sarva artham
Świadomość zabarwiona widzem i przedmiotem widzenia ma wszechrzecz
24. tad asankheya vasanabhih chittam api parartham samhatya karitvat
Chociaż ona pstrokata od niezliczonych wasan, służy dla innego – z powodu tworzenia kombinacji
25. vishesa darshinah atma bhava bhavana vinivrittih
U widzącego szczególnego – ustanie wytwarzania stanu atmana
26. tada viveka nimnam kaivalya pragbharam chittam
Wtedy świadomość, skłonna do rozróżniania, przybliża kajwalię
27. tachchhidresu pratyaya antarani samskarebhyah
W szczelinach tego – inne pratjaje, z sanskar
28. hanam esam kleshavat uktam
Porzucenie ich – mówiło się – jako uciążliwości
29. prasankhyane api akusidasya sarvatha viveka khyateh dharma-meghah samadhih
U obojętnego nawet wobec 'wielkiej kontemplacji’ od rozpoznania rozróżniającego w najwyższym stopniu – skupienie 'spłukiwacz cech’
30. tatah klesha karma nivrittih
Od niego – zanik uciążliwości i karmana
31. tada sarva avarana mala apetasya jnanasya anantyat jneyam alpam
Wtedy, od wieczności poznania pozbawionego wszelkiej przysłony i zamącenia, ma przedmiot poznania nikły
32. tatah kritarthanam parinama krama samaptih gunanam
Potem – zakończenie następstwa przemian gun, mających służenie zakończone
33. ksana pratiyogi parinama aparanta nigrahyah kramah
Następstwo, zasadzające się na momentach, jest ujmowalne aż do kresu przemian
34. purusha artha sunyanam gunanam pratiprasavah kaivalyam svarupa pratistha va chiti shaktih iti
Przeciwrozwój gun, pustych dla puruszy – to jedyność, lub moc podmiotu świadomości utrzymująca się w swojej naturze
Źródło Leon Cyboran 'Klasyczna joga indyjska’ PWN, Warszawa
Dołącz do dyskusji. 1 Komentarz